Een van de leukste dingen van werken binnen een vereniging is de diversiteit aan partijen en mensen waar je mee samenwerkt. Als directeur van de zakelijke tak van een traditionele vereniging merkte ik welke meerwaarde het heeft om samen met de markt nieuwe producten te ontwikkelen die zich richten op het oplossen van een maatschappelijk probleem. De vereniging als brug tussen markt en overheid.
De afgelopen jaren heb ik mij regelmatig bezig gehouden met vraagstukken die gingen over transformatie. Het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen om van een een traditionele vereniging de stap te zetten naar het zijn van een organisatie die van meerwaarde is in het hier en nu. Wat mij opvalt is dat het gesprek dan altijd begint met de vraag: is onze missie nog relevant? Het jezelf die vraag stellen, hem samen eerlijk durven te beantwoorden en daarna de koppeling te maken met je aanbod van diensten en producten staan aan de basis van innovatie en vernieuwing. Dat doen verenigingen niet alleen. Veel relevante dienstverlening die ontwikkeld wordt draagt bij aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. Als vakbond wilde ik het beroep sterker maken en daarom hield ik mij bezig met beroepsonderwijs.
Een onderwerp waar ik niet direct verstand van had, maar wat ik samen met experts vormgaf. Mijn meerwaarde zit in het netwerk en het feit dat ik de afspraken maak. Maar er zijn zoveel partijen met relevante ervaring in het onderwijs dat mijn uitdaging niet ligt in zelf beter worden in onderwijs, maar in mij verbinden met hun kennis en kunde.
Een ondernemende vereniging is niet een vereniging die alles zelf kan, maar die vanuit een heldere visie en een (maatschappelijk) doel een netwerk om zich heen verzamelt en richt.